onsdag 4 januari 2017

Vintern är åter

Vaknar upp till ett vinterlandskap. Det känns ju rätt med snö när det är januari, det skall vara snö och det skall rapporteras om snökaos i trafiken så här års när man bor på våra breddgrader.


Jag startar mitt största projekt någonsin idag. Jag skall skriva en släktkrönika över min egen släkt och det finns material så det räcker. Den sträcker sig ändan tillbaka till början av 1700 talet på pappas sida och till 1600 talet på mammas sida kanske ännu längre. Det blir en spännande resa. Förutom det tragglar jag vidare med mina två andra böcker. Nu fordras disciplin att sitta vid datorn och strukturerat leverera varje dag. Men roligt är det och roligare skall det bli. Dagar som denna är ju som gjorda för textfnulande.

Onsdag idag det betyder gymmet och jag hade också tänkt åka till miljöstationen med en del skräp men det får vänta ytterligare någon vecka då skräpet som skall forslas bort är översnöat. Det ger mer tid till skrivandet.

Debatten snurrar idag annars kring fyrverkeriets vara eller inte vara. För djurens bästa får det inte vara för min del även om jag tycker det är rätt festligt att uppleva smällandet och sprakandet. Som liten parvel var jag lika rädd som hunden vi hade för några år sedan. Jag kröp under sängen och höll för öronen när det var dags.
Skjutningarna som nu sker och som urartat till rena krigsscenerna på sina håll är som jag ser det en ren polisiär uppgift att stävja. Lagen reglerar detta klart och tydligt. Naturligtvis skall föräldrarna ta sitt ansvar men det finns samhällsomstörtande krafter som utnyttjar alla tillfällen till att bryta ner vår demokratiska ordning och de utnyttjar även detta som ett tillfälle.
Polisen gör utifrån sina nuvarande resurser ett fantastiskt arbete men vi kan inte kräva att dom lika lite som sjukvården skall utföra sitt arbete ideellt. Det behöver omdisponeras pengar till dessa grupper för nu har rationaliseringskvoten nått sin gräns, tycker jag alltså. Vad ni tycker får ni gärna kommentera.

Det finns mer att yvas över som försvarsanslag, vargbeståndet mm Men för dagen nöjer jag mig så här

Jag säger som Torgny Bendelin, som en gång var elittränare i Leksand sa "Alltning kan hända. pucken är platt"

Ha det gott och skotta försiktigt tänk på ryggskottet
        
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar